Hybride lesgeven is een stap in de goede richting voor het Agnieten Colllege

NIEUWLEUSEN - Net als andere middelbare scholen heeft het Agnieten College enkele weken geleden de school weer deels mogen openen voor hun leerlingen. Sindsdien wordt er ‘hybride lesgegeven’. Concreet houdt dat in dat de leerlingen 50% fysiek en 50% online les krijgen. Een hele verbetering na het 100% online lesgeven van de weken ervoor, maar ook voor het Agnieten College kan het niet snel genoeg weer terug naar 100% lesgeven op school.

De middelbare scholen in ons land waren tot aan de kerstvakantie geopend. Daarna werd overgegaan op online lesgeven en kwamen vrijwel alleen de examenleerlingen nog fysiek op school. Sinds 1 maart zijn de maatregelen veranderd en mogen leerlingen weer voor de helft van de tijd op school leskrijgen. Op het Agnieten College is elke klas nu verdeeld in een groep A en groep B. De ene week gaan de leerlingen twee dagen naar school, de andere week zijn dat er drie. Als groep A op school is, volgt groep B dezelfde les online vanuit huis. 

Coen Brouwer, docent geschiedenis en aardrijkskunde op het Agnieten College vertelt: “In de eerste lockdown, ongeveer een jaar geleden, hebben we veel ervaring opgedaan op het gebied van online lesgeven. Dus na de kerstvakantie konden we dat eigenlijk snel weer oppakken.” Het hybride lesgeven, zoals Coen dat nu drie weken doet, was in het begin wel even wennen. “Ik merkte dat ik zo enthousiast was om weer leerlingen in de klas te hebben, dat ik de eerste twee dagen soms vergat dat de andere helft thuis zat en de les ook volgde. Zij zaten er als het ware meer als toeschouwers bij,” legt hij uit. “Gelukkig ben ik onderdeel van een jong en bevlogen docententeam. Allemaal denken we graag in kansen en zijn we flexibel en digitaal vaardig. Onderling kunnen we elkaar veel bruikbare tips geven om deze nieuwe vorm van lesgeven goed in te richten. Ook van ouders krijgen we veel complimenten.” 

Het was dus in het begin zoeken naar een modus waarin je als docent je leerlingen zowel fysiek als online betrokken houdt bij de les. “We maken daarvoor intensief gebruik van ICT-tools,” vertelt Coen. “Zo kan ik in een online spelvorm aan het begin van een les nagaan of iedereen aanwezig is in de les.” Bijkomend voordeel voor de docenten van het Agnieten College is dat zij werken in een gloednieuw gebouw, waarin alle faciliteiten optimaal zijn. Al meerdere jaren investeert de school in digitale mogelijkheden, zodat hybride lesgeven nu van een leien dakje gaat. En als de docenten er niet helemaal uitkomen, zijn er altijd leerlingen in de klas die heel veel verstand van ICT hebben en ze een handje willen helpen. De leerlingen hebben alle begrip voor deze unieke situatie.  

Coen is ook mentor van een klas en hij merkt dat veel leerlingen er aan toe waren om weer de structuur van het naar school gaan te hebben en ook het sociale contact wordt enorm gewaardeerd. Hij acht de kans groot dat het de komende tijd nog bij hybride lesgeven blijft. “Toch hopen we natuurlijk van harte dat we zo snel mogelijk weer terug kunnen naar een situatie waar alle leerlingen gewoon weer op school les krijgen. En zo had ik het zelf ook voor ogen toen ik koos voor het allermooiste beroep ter wereld: docent!” 

Delen:

Tip de redactie

Heb jij nieuws voor de Dalfser Marskramer? Laat het ons weten!

Lees meer

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency