Geen extra betaalbare koopwoningen in Oosterdalfsen-Noord vanwege hoge kosten

DALFSEN - Ruim een jaar geleden bepleitte de voltallige gemeenteraad van Dalfsen met een motie om meer sociale koopwoningen te bouwen in de toekomstige nieuwbouwwijk Oosterdalfsen-Noord.

Deze oproep legt het Dalfser college van burgemeester en wethouders nu naast zich neer omdat de financiële gevolgen van het schuiven met woningtypes te groot zijn. 

Verlies

Tien procent meer betaalbare koopwoningen, met een prijs tot € 275.000 (prijspeil 2022), zorgt volgens het college voor extra kosten (meer verharding, meer waterberging en meer parkeerplaatsen) en lagere grondopbrengsten. Per saldo gaat het om verlies van circa € 0,8 tot € 1,0 miljoen euro, waardoor er uiteindelijk een tekort in de grondexploitatie zal ontstaan.

Druk op woningmarkt

In Oosterdalfsen-Noord komen volgens het stedenbouwkundig plan in totaal  338 woningen. De helft daarvan wordt gebouwd als dure vrije sector huur- of koopwoningen. Dertig procent valt in de categorie sociale huurwoningen die worden gebouwd door Woonstichting VechHorst. De laatste twintig procent zijn betaalbare koopwoningen. In verband met de grote druk op de woningmarkt drong de gemeenteraad er vorig jaar september op aan tien procent meer betaalbare koopwoningen te bouwen voor starters en senioren. Het aantal dure vrije sector woningen (vrijstaand en tweekappers) kon volgens de raad wel met tien procent omlaag. Vooral ook omdat uit woningmarktonderzoeken blijkt dat in Dalfsen het aanbod in de vrije sector nu al groter is dan de vraag.

De raadscommissie bespreekt het collegevoorstel om het woningbouwprogramma niet aan te passen op maandag 20 november.

Verkeersafwikkeling

In deze vergadering komt ook de afwikkeling van het verkeer van en naar Oosterdalfsen Noord aan de orde. Om het nieuwe woongebied te ontsluiten legt de gemeente geen nieuwe wegen aan. De bestaande wegen rondom de wijk (Haersolteweg, Oosterdalfsersteeg en Gerner Es) kunnen, met hier en daar een aanpassing naar een vaste breedte van 4.80 meter, het verkeer goed aan, zo blijkt uit verkeersonderzoek. Wel adviseren de onderzoekers om bij de kruising Koesteeg – Gerner Es de vinger aan de pols te houden. Op dit punt komen in de spits nu al momenten voor dat de afwikkeling van het verkeer langer duurt.

Het aanpassen van de bestaande wegen kost ongeveer 3,2 miljoen euro. Maximaal de helft van dit bedrag komt uit de grondexploitatie Oosterdalfsen Noord. De andere helft komt voor rekening van de gemeente en/of mogelijke subsidies.

 

Delen:

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency