Toer de Boer voor het goede doel

ROUVEEN - Ruim 200 medewerkers en leden van Rouveen Kaasspecialiteiten, de coöperatieve zuivelfabriek in Rouveen, fietsten begin oktober een route waarbij ze drie leden-veehouders bezochten. De opbrengst komt volledig ten goede van Giro di Kika – In memoria di Loïs.

Initiator en organisator van deze editie van Toer de Boer Bert Brand blikt tevreden terug: “Door de fijne samenwerking met onze eigen boeren die hun staldeuren wagenwijd voor ons openzetten en de vele vrijwilligers die zich voor en tijdens deze dag hebben ingezet om alles goed te laten verlopen, hebben we een prachtige dag gehad.”

De fietstocht startte bij de nieuwe achteringang van Rouveen Kaasspecialiteiten aan de Bisschopsdwarsweg. Van daar ging de tocht door het buitengebied van Rouveen langs de bedrijven van diverse leden-veehouders naar veehouder Van Zijtveld, waar alle deelnemers koffie met iets lekkers kregen én natuurlijk een kijkje in de stal konden nemen. Vervolgens ging de route verder over langs het Zwartewater over de Gennerdijk naar Melkveebedrijf Scherpenkate in Hasselt. Na een lunch op locatie, waar op dat moment door Peter Mulder RMO- en tanktransport de melk nog werd opgehaald – het werk moet immers ook gewoon doorgaan –, trapten de fietsers richting Melkveebedrijf Van der Horst in Zwolle. Hoewel het maïsdoolhof daar de vorige dag net fijn was gehakseld, was er nog genoeg te zien en beleven op het erf en kon men als afsluiter genieten van zelfgemaakt ijs, een borrel en een bitterbal. Met 25 fietskilometers in de benen én een gevulde maag ging ieder zijns weegs.

Roel en Lijsje Veldman nemen volgend jaar deel aan de Giro di Kika in Italië en halen daarvoor zoveel mogelijk geld op voor onderzoek naar kinderkanker. Hun dochter Loïs overleed in 2015 aan de gevolgen van deze ziekte. Als werknemer van Rouveen Kaasspecialiteiten was Roel nauw betrokken bij de organisatie en zetten veel collega’s en vrienden zich in om een succes te maken van de Toer de Boer. “De financiële balans moet nog worden opgemaakt, maar samen met de opbrengst van de verkoop van snoeprollen, worsten en knieperties onderweg, denk ik dat we richting de 2.000 gaan euro gaan. Een fantastisch bedrag, dat weer ingezet kan worden voor onderzoek naar en behandeling tegen kinderkanker.”

Ook directeur Klaas Hokse is enthousiast: “Dit is typisch Rouveen Kaasspecialiteiten; we bedenken iets, zetten de schouders eronder en maken er met elkaar een mooie dag van! Dat is nou wat wij noemen: samen zijn we Rouveen Kaasspecialiteiten.

Delen:

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency