Foto: Wim Spijkerman (links) en wethouder Ruud van Leeuwen onthullen het kunstwerk.

Onthulling van kunstwerk en heringerichte straat in Lemelerveld

LEMELERVELD - Vanmiddag (woensdag) werd een nieuw kunstwerk onthuld, tegelijk met de heringerichte Stationsstraat en een deel van de Schoolstraat in Lemelerveld.

Vorig jaar heeft firma Reko uit Raalte deze straten opnieuw ingericht. Daarbij is de volledige straat op de kop gegaan, van straatsteen tot het volledig vervangen van de riolering. Omwonenden en andere bezoekers van Lemelerveld rijden hier alweer een tijd overheen, maar een officiële opening met omwonenden - die veel inbreng hebben gehad - ontbrak nog.

Opening

Wim Spijkerman, ontwerper van het kunstwerk, en wethouder Ruud van Leeuwen verrichtten de opening in het bijzijn van omwonenden, de aannemer, de projectgroep en overige belangstellenden.
Wethouder Ruud van Leeuwen: “De herinrichting is samen met de omwonenden tot stand gekomen. In een aantal avonden is gezamenlijk gewerkt aan een ontwerp. Daarnaast konden de aanwonenden een keuze maken in de materialen. Bijvoorbeeld wat voor kleur bestrating ze in de straat wilden hebben en ze konden kiezen uit verschillende soorten beplanting. En het resultaat mag er zijn. Het is een mooie entree van Lemelerveld geworden”.

Geschiedenis

Uit de historie blijkt dat aan de Stationsstraat ook echt een station heeft gestaan. Tijdens de werkzaamheden is nog een oude fundering gevonden, die nog van dit stationsgebouw over is. De wens was om het verleden nog meer zichtbaar te maken en dit is samen met de historische werkgroep Lemelerveld opgepakt. Kunstenaar Wim Spijkerman heeft een mooi kunstwerk gemaakt, dat naar het verleden verwijst. Het kunstwerk is tijdens de opening onthuld. Deze is geplaatst op de keerlus aan het einde van de Stationsstraat; vlakbij de oude fundering van het Stationsgebouw.

Aanpassingen

Het inrichten als woonstraat, waarbij in de Stationsstraat het asfalt plaats heeft moeten maken voor geluid reducerende klinkers.  Om de snelheid eruit te halen is de weg smaller geworden. De Stationsstraat is verder van de woningen af komen te liggen door een groenstrook en verhoogde parkeerstrook aan te leggen. Aan de zuidzijde van de Schoolstraat is een groene haag aangelegd, om het parkeren te voorkomen en de voetgangers te beschermen.

Het gemengde riool is vervangen voor een gescheiden systeem. Het regenwater wordt hierbij opgevangen in de nieuw aangelegde Wadi, waar het water de grond in kan trekken. Dit zorgt ervoor dat de rioolwaterzuivering wordt ontlast en het helpt tegen de verdroging. Daarbij is niet alleen de openbare gedeelte meegenomen, maar zijn ook de regenpijpen van de huizen meegenomen;

Verbeteren biodiversiteit door aanbrengen van verschillende soorten inheemse bomen, struiken en zaaimengsels. Het aanbrengen van hagen zorgt voor een vernauwing van de rijbaan en voorkomt parkeren in de berm.

Aan het eind van de Stationsstraat is een keerlus gemaakt. Dit is gedaan om keerbeweging mogelijk te maken, spookrijden op N348 te voorkomen en snelheid gemotoriseerde verkeer te verlagen. Bovenop de keerlus is het kunstwerk neergezet, dit is vlakbij de oude fundering van het Stationsgebouw.

 

Delen:

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency