Foto: Marcel Jellema wordt bij zijn afscheid in de bloemetjes gezet door zijn opvolger, de nieuwe OVN-voorzitter Carola Mulders. Foto: Marcel van Saltbommel.

Marcel Jellema neemt na tien jaar afscheid van de OVN

NIEUWLEUSEN - “Als winkeliers en ondernemers hebben we een turbulente periode achter de rug. We zaten jarenlang in economisch zwaar weer, de concurrentie van internetshoppen nam toe. Maar uiteindelijk is de Ondernemersvereniging Nieuwleusen een stabiele club gebleven. We zijn er zelfs sterker uitgekomen.”

Dat zegt Marcel Jellema als hij terugkijkt op de tien jaar dat hij voorzitter was van de Ondernemersvereniging Nieuwleusen (OVN). Afgelopen woensdag nam hij tijdens de algemene ledenvergadering van de organisatie afscheid als eerste man. Hij wordt opgevolgd door Carola Mulders, terwijl ook twee andere nieuwe leden tot het bestuur toetraden.

Met dat laatste is Jellema blij. Vernieuwing is ook een van de redenen waarom hij tot zijn besluit gekomen is. “Ik heb het erg druk met mijn eigen IT-bedrijf”, steekt hij van wal. “Daarnaast vind ik dat je als bestuur van tijd tot tijd moet rouleren, om te voorkomen dat je vastroest in oude gewoonten. Verjonging en vernieuwing is gewoon een goede zaak.”

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Foto: het huidige bestuur van de Ondernemersvereniging Nieuwleusen. V.l.n.r. Jan de Groot, Tjeerd Douma (secretaris), Ronald Timmer en Dennis Kleinlugtenbeld (penningmeester). De nieuwe voorzitter is Carola Mulders en het bestuur wordt gecompleteerd door Arjan Bakker, die op deze vergadering verhinderd was. Foto: Marcel van Saltbommel.

De OVN zet zich daarnaast in voor het behoud van de bestaande winkelvoorziening in het dorp. “Iedere winkelier is in de eerste plaats verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van zijn of haar eigen winkel”, aldus Marcel Jellema. “Maar je kunt er als gezamenlijke winkeliers wel iets aan toevoegen door het winkelen en het verblijfsgebied aantrekkelijk te maken. ”

“Dat doen we onder meer door allerlei acties voor de klanten, maar ook door de aantrekkelijkheid te verhogen met bijvoorbeeld plantenbakken, sfeerverlichting in december, het mogelijk maken van de Sinterklaasintocht en de Beurs Nieuwoleusen, die om de drie jaar plaatsvindt.”

Noodzaak 
Jellema werd eind 2007 bestuurslid van de OVN en werd voorjaar 2008 benoemd tot voorzitter. “Ik had niet naar die functie gesolliciteerd”, zegt hij. “Maar de noodzaak van een opvolger deed zich voor toen onze vorige voorzitter, Jan Reuvers, ziek werd. De winkeliers in Nieuweusen kenden toen nog verschillende organisatievormen, waaronder een handelsvereniging en twee afzonderlijke activiteitenverenigingen. Eén van mijn doelstellingen is steeds geweest om daar één hechte organisatie van te maken.”

Dat lukte enkele jaren geleden en sindsdien treedt de ondernemersvereniging naar buiten als Actief Nieuwleusen. “Daarmee is een breder draagvlak gecreëerd voor al onze activiteiten. Niet in de laatste plaats voor de Dalfser Marskramer, de krant die we uitgeven. Ook die heeft moeilijke jaren gekend, hoewel we de weg naar boven inmiddels weer gevonden hebben. Maar een huis-aan-huisblad uitgeven is voor winkeliers nu eenmaal geen core-business, hoewel we het al tientallen jaren doen. Om dat voort te kunnen zetten, heb je draagvlak nodig. De winkeliers en ondernemers moeten zich blijven herkennen in de krant, en ook in de website. Het is een pluspunt dat we sinds afgelopen jaar weer de gemeentelijke KernPunten in onze krant hebben. Dat verhoogt de leesbaarheid en de attentiewaarde.”

Daarnaast voert het OVN-bestuur gemiddeld twee keer per jaar economisch overleg met burgemeester en wethouders van Dalfsen en de betrokken ambtenaren. Momenteel wordt gesproken over een opwaardering van winkels in de Burg. Baron van Dedemstraat. “Er is een provinciale subsidie voor het opstellen van een samenhangend plan, maar dat ligt momenteel nog op de tekentafel.”

Internetshoppen
Hij gelooft dat lokale winkels nog steeds toekomst hebben. “Natuurlijk is het internetshoppen toegenomen, dat houd je niet tegen. Ik geloof ook niet dat je daar als winkeliers tegen gekant moet zijn. Je kunt het ook als aanvulling gebruiken, Daarnaast geloof ik dat er altijd een publiek zal blijven voor lokale producten. Ik denk bijvoorbeeld aan kleding; die willen mensen toch graag zien en passen. Maar hetzelfde geldt voor onderdelen van huishoudelijke apparaten. Je wilt graag dat het past, en die kans is groter bij een lokale winkel dan bij een internetbedrijf. Service, kennis van zaken en goed advies, daar blijft altijd een doelgroep voor.”

De OVN moet met zijn tijd meegaan, vindt hij. Om die reden kaartte het bestuur onlangs ook een mogelijke zondagsopenstelling aan bij de gemeente Dalfsen. “Omdat de gemeenteraad daar dit najaar over gaat praten, vroegen ze de kernen om een reactie. Ik denk dat de behoefte aan koopzondagen in Nieuwleusen in eerste instantie niet groot zal zijn. Het is nu in elk geval nog niet aan de orde. Maar het kan anders worden als koopzondagen in de toekomst gemeengoed worden in de dorpen om ons heen. Als je dan je regionale functie wilt behouden, moet voor individuele ondernemers de weg vrij zijn om daarop in te haken. We hoeven niet voorop te gaan, maar willen wel in de pas blijven lopen.”

 

 

 

Delen:

Tip de redactie

Heb jij nieuws voor de Dalfser Marskramer? Laat het ons weten!

Lees meer

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency