Foto: Afhalen is ook mogelijk bij Hema Nieuwleusen, foto: Marcel van Saltbommel.

Lokale ondernemers bieden de mogelijkheid voor ‘click en collect’

NIEUWLEUSEN - Hoewel ze niets liever zouden doen dan de deuren van hun winkel weer openen, blijven de mogelijkheden voor winkeliers nog beperkt. Sinds afgelopen woensdag mogen zij hun klanten wel het zogenaamde ‘click en collect’ aanbieden, vertaald: telefonisch of online bestellen en afhalen bij de winkel.

Het begint op gang te komen bij Hema Nieuwleusen

Dat begint bij Hema Nieuwleusen na een paar dagen goed op gang te komen. Manager Lianne geeft aan dat het de eerste dagen nog wat bekendheid moest krijgen, maar dat het vanaf het weekend goed begint te lopen. “Dit zagen we ook eind vorig jaar, toen we bestellingen alleen nog mochten bezorgen bij de klanten. Hier hebben we destijds ook even wat aandacht aan moeten geven, onder andere op facebook, waarna het al snel meer bekendheid kreeg en beter ging lopen,” legt Lianne uit. “Datzelfde effect zien we nu, het is fijn dat we op die manier weer iets meer kunnen bieden. Al kunnen we natuurlijk niet wachten om de winkel weer ‘gewoon’ open te kunnen doen.” Door de klanten wordt het enorm gewaardeerd. “Het wordt erg op prijs gesteld dat ze op deze manier toch bijvoorbeeld nog snel even nieuwe handschoenen voor het schaatsen konden bemachtigen vorige week,” aldus Lianne.   

Continu schakelen bij Blokker Top1Toys

Die waardering ervaren ze ook bij Blokker Top1Toys. Eigenaar Arianne van der Vinne vertelt dat ze meteen aan het begin van de lockdown, die half december is ingegaan, veel bezorgingen hebben gedaan. Naast lokale drukte voor de feestdagen, besloot Blokker landelijk om zelf pakketten te gaan bezorgen, omdat PostNL alle leveringen niet aan kon. “Wij kregen dus dagelijks karren met pakketjes geleverd die in onze regio bezorgd konden worden,” vertelt Arianne. “Leuk om zo bij de klanten thuis te komen, maar het gaf ook veel onduidelijkheid. Het was erg verwarrend dat klanten hun bestelling bij ons niet mochten afhalen, maar bijvoorbeeld bij een bouwmarkt weer wel. Er was geen eenduidige lijn voor de consument, heel verwarrend.” 

Dan terug naar de huidige tijd: “Het is fijn dat het sinds vorige week mogelijk is om af te halen,” vervolgt Arianne. “Wel is het een extra belasting dat er tussen bestelling en het moment van afhalen minimaal vier uur moet zitten. Dat vind ik erg overdreven, zeker voor een plaats als Nieuwleusen.”    

Voor Arianne en haar man Robert is het een periode van continu schakelen, proberen te doen wat maar mogelijk is. “Het is een zware tijd en we kunnen niet vaak genoeg benadrukken: koop lokaal. Als de harten van ondernemers kloppen, klopt het hart van de lokale samenleving,” besluit Arianne. Zij, en met haar vele ondernemers meer, hoopt dat de lockdown snel ten einde is en ze alle klanten weer in de winkel kan verwelkomen.  

Welke winkels gebruikmaken van de mogelijkheid om op alternatieve wijze voor klanten klaar te staan en bereikbaar te zijn, is te zien op www.dedalfsermarskramer.nl/corona.

Delen:

Tip de redactie

Heb jij nieuws voor de Dalfser Marskramer? Laat het ons weten!

Lees meer

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency