Historische verenigingen werken samen aan ‘DNA van Dalfsen’

NIEUWLEUSEN - Aan symboliek geen gebrek, afgelopen zaterdag tijdens de opening van het museumseizoen bij museum Palthehof in Nieuwleusen. Niet alleen mocht wethouder Jan Uitslag een knoop ontwarren, op zijn beurt overhandigde de wethouder namens de gemeente een bloemstuk van vijf verschillende soorten bloemen aan Gees Bartels, voorzitter van de Historische Kring Nieuwleusen.

Die nam ze in ontvangst namens de vijf historische clubs van de verschillende kernen binnen de gemeente Dalfsen, die dan ook allemaal vertegenwoordigd waren. Waar eigenlijk draaide het zaterdag vooral om de start van de eerste DNA-expositie. Voor het eerste droegen de verschillende historische verenigingen allemaal iets bij een de nieuwe tentoonstelling rond transport, mobiliteit en de betekenis daarvan voor de economische groei van de regio tussen (Dedems-)Vaart en Vecht. Een  samenwerking die verder gesymboliseerd werd door de verbindende solextoertocht van ’t Olde Ploffie: bijna zestig bezitters van een historische Solex-brommer gingen aansluitend op pad voor een rondje langs alle kernen, waarbij in de meeste gevallen ook een expositie of een evenement werd aangedaan. Ook de Solexclub, en met name de leden Arend Oosterveen en Cor Bosch, inspireerden de invulling van een deel van de expositie.

“Er is een jaar van puzzelen en verwarring aan deze dag vooraf gegaan”, aldus Bartels. “Maar nu is de samenwerking tussen de historische verenigingen en de gemeente nu in constructief vaarwater terecht gekomen.” Met als resultaat de eerste DNA-tentoonstelling, met als titel ‘Vaart en Vecht, vervoer, verbinding, vooruitgang’.

DNA staat daarbij voor ‘Dalfsen, Nieuwleusen en de Andere kernen’, maar verwijst ook naar het overkoepelende motto waarmee de gemeente Dalfsen sinds kort haar historische erfgoed promoot. Hiermee is ingespeeld op de wens van de gemeente om het museum een bredere opzet mee te geven. Het geëxposeerde materiaal is ditmaal dan ook, in tegenstelling tot voorgaande jaren, mede aangedragen door de werkgroepleden uit de verschillende kernen van de gemeente Dalfsen, en niet alleen uit Nieuwleusen. In de nieuwe expositie komt dan ook de ontwikkelingsgeschiedenis van andere kernen aan de orde. Zo wordt getoond hoe de aanleg van de Dedemsvaart een grote rol heeft gespeeld in de economische ontwikkeling van Nieuwleusen en Den Hulst, maar ook het belang van de Vecht voor Dalfsen en het Overijssels Kanaal voor Lemelerveld wordt aangestipt.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De feestelijke opening van de eerste DNA-expositie had ook betrekking op het twintigjarig bestaan van het museum en het 35-jarig bestaan van de historische vereniging Ni’jluusn van Vrogger.

Naast de nieuwe thema-expositie biedt Palthehof in het komend museumseizoen de kleurrijke expositie ‘Palthehof zegt het met bloemen’ (een breed opgezette tentoonstelling van aangeleverd materiaal waarop bloemen zijn uit- of afgebeeld) en de vaste opstelling van de Union-collectie, die eveneens is gemoderniseerd. De fietsen en bromfietsen zijn van informatie voorzien en staan nu in een opstelling die de bijzonderheden beter laat uitkomen.

Daarnaast, liet Bartels weten, is het voor de Historische Vereniging Ni’jluusn van Vrogger heel belangrijk dat er, mede door de samenwerking met de Historische Kring Dalfsen, delen van de vaste collectie in een depot kunnen worden opgeslagen.

“En het huidige aanbod in en relatief klein museum als het onze is alleen mogelijk dankzij financiële bijdragen  van de gemeente”, aldus de voorzitter. Wethouder Jan Uitslag speelde het compliment terug: “Die subsidie komt er alleen door een actief bestuur dat bij ons aan de deur blijft rammelen.”

Delen:

Tip de redactie

Heb jij nieuws voor de Dalfser Marskramer? Laat het ons weten!

Lees meer

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency