Foto: Lennard en Gerja die 25 jaar in dienst is, foto: Marcel van Saltbommel.

Haar & Mode Petra viert alsnog 30-jarig jubileum

NIEUWLEUSEN - Middenin de coronatijd, op dinsdag 31 maart, bestond Haar & Mode Petra officieel 30 jaar. Die dag werd er in een dichte zaak zonder erg veel feestvreugde een glas champagne op gedronken. Nu de zaak weer ruim een maand geopend is, is het tijd om alsnog aandacht te besteden aan dit mooie jubileum.

Petra (56) en Arold (61) Massier begonnen in 1990 vanuit haar passie voor haarmode en -trends met Haarmode Petra. In de beginjaren werd er in het pand aan de Meidoornstraat veel verbouwd, telkens weer bleek het niet te kunnen voldoen aan de grote vraag. De kapsalon draaide dus vanaf begin af aan goed en vanaf 2009 kwam er een tweede tak van sport bij, de mode. “Het begon allemaal erg klein met wat jeans en overhemden. Al snel volgde (weer) een verbouwing en ontstond er een kleine modeboutique,” vertelt Petra erover. In 2014 begon zoon Lennard (31) in het familiebedrijf en startte hij de online kapperswinkel www.haarwereld.nl om klanten nog beter te kunnen bedienen. Dit beviel zo goed dat Lennard een jaar later, in 2015, mede-eigenaar is geworden en hij zal op de lange termijn dan ook de zaak van zijn ouders overnemen.  

Verhuizing naar de Grote Markt

Ondanks alle verbouwingen bleek Haar & Mode Petra toch echt te groot voor het pand aan de Meidoornstraat en daarom besloten ze in 2017 te verhuizen naar de Grote Markt 46. Een stap waar ze nog geen moment spijt van hebben gehad. “De combinatie van een kapsalon en modezaak ineen is uniek en dat maakt dat onze klanten echt uit heel Nederland komen. Sommige komen vanuit Rotterdam of Utrecht om zich door ons te laten knippen. Zij zeggen daar over dat wij ‘knippen met gevoel’ en dat ze zich thuis voelen bij ons,” vertelt Petra trots. “Het is ook hartverwarmend om te zien hoeveel kaartjes, bloemen, flesjes wijn en wat al niet meer we van onze lieve klanten kregen in de afgelopen coronatijd. Dat heeft ons heel goed gedaan.” 

De trouwe klantenkring wordt vanaf 2015 bediend met de mogelijkheid voor het afsluiten van een kappersabonnement. Voor een vaste prijs per maand kan men zich onbeperkt laten knippen en/of kleuren. “Met ondertussen ruim 800 abonnementhouders is dit een ongekend succes en blijft dit in ontwikkeling. Deze abonnementhouders zijn dan ook geen klanten, maar zien wij meer als ambassadeurs,” legt Lennard uit.  

Persoonlijke benadering en ruime openingstijden

Die persoonlijke benadering en klantbeleving is ook het belangrijkste voor de toekomst. “Het feit dat je bij ons naast een fijne knipbeurt ook geniet van een goed kopje koffie en een likeurtje maakt dat het een beleving wordt om naar de kapper te gaan. Het is veel meer dan alleen met een frisse coupe naar buiten lopen,” legt Lennard uit. De openingstijden zijn ruim: zes dagen per week kun je een afspraak maken bij één van de 14 kappers, dit is inclusief twee koopavonden op woensdag en vrijdag. Om iedereen na de coronasluiting weer snel te kunnen bedienen is de salon momenteel elke dag tot 21.00 uur geopend. En wie niet op eigen gelegenheid naar de kapsalon kan komen, wordt gratis gehaald en thuisgebracht. 

Goed opgeleide en loyale medewerkers

Lennard vertelt verder: “Nieuwe kapsters die bij ons aan de slag gaan, worden eerst intern opgeleid en volgen daarnaast het trainingsprogramma Master Colorist van Goldwell. Ook gaan we met ons team jaarlijks naar internationale trainingen en beurzen in o.a. Londen, Barcelona en Wenen.” Specialist zijn ze bij Haar & Mode Petra in het knippen van krullen, dat heet The Global Curl Concept. Een totaalconcept (van behandeling tot nazorg) voor de perfecte krul, alle kapsters zijn hierin opgeleid. “Het verleden heeft uitgewezen dat als een kapster goed bij ons past en andersom, ze erg loyaal aan ons blijven. Gerja is hier een sprekend voorbeeld van,” licht Petra toe. Vorig weekend werd namelijk haar 25-jarig dienstverband gevierd met een verrassingsfeestje. Daar kreeg zij, samen met haar man, een wintersport cadeau.    

Wat de toekomst gaat brengen weet natuurlijk niemand, maar Lennard heeft er wel een duidelijk beeld bij. “Wij willen er elke dag naar streven de beste salon in de regio te zijn. Dat betekent dat we elke dag iets beter, mooier of fijner willen maken. Onze maandelijkse modeshow doen we bijvoorbeeld in deze tijd online, via facebook. De laatste keer keken er 200 mensen vanuit huis mee. Blijven vernieuwen dus, dat is het doel,” sluit hij af.

 

Delen:

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency