Foto: De wagon wordt verhuisd.

Gerestaureerde tramwagon verhuist opnieuw en wordt 'verhalenwagon van Nieuwleusen'

NIEUWLEUSEN - Afgelopen vrijdag heeft het restauratieteam van de Historische vereniging Ni’jluusn van vrogger de DSM-tramwagon verhuisd. Het gevaarte is van de grote loods aan de Bijkersweg van Klaas Stegeman overgebracht naar de schuur van Jan Schuurman aan het Zandspeur.

De vrijwilligers van de Historische Vereniging zijn al vele maanden bezig met de restauratie van deze historische tramwagon, die dateert uit 1907. De wagon fungeerde jarenlang als schuurtje achter in de tuin van een woning aan de Burg. Backxlaan. Vorig jaar werd hij, inmiddels met vermolmde planken en verroeste balken, door Patrick van der Linden aan de vereniging geschonken. Klaas Stegeman stelde zijn schuur belangeloos beschikbaar aan het restauratieteam. Er was een flinke truck voor nodig om de wagon naar de Bijkersweg te krijgen, maar toen kon het team aan de slag. Onder leiding van Geert Schoemaker is de wagon helemaal gestript en roestvrij gemaakt, in de primer gezet en van nieuwe ingelaste stukken ijzer voorzien. Aansluitend is het team begonnen met de opbouw.    

De grote schuur van Klaas Stegeman bood genoeg ruimte voor de werkzaamheden, maar nu, twee jaar later en halverwege de restauratie, gaat het huis met aanverwante opstallen in de verkoop, zodat de vereniging op zoek moest naar een nieuwe locatie. Die werd gevonden bij iemand die de vereniging eveneens een warm hart toedraagt: Jan Schuurman. En dus ging de wagon vrijdag weer op transport.

Jan Schuurman, die zelf ook deel uitmaakt van het restauratieteam, is een gepensioneerd timmerman, wat bij de restauratie uitstekend van pas komt. De vrijwilligers hebben nog heel wat uren werk voor de boeg voordat de wagon weer zijn oude, tot de verbeelding sprekende  uitstraling zal hebben.

Erfgoed
De wagon is nu al een stuk erfgoed, die straks een nieuwe bestemming krijgt die het verleden met het heden gaat verbinden. Het is de bedoeling dat het gerestaureerde voertuig straks de Verhalenwagon van Den Hulst en Nieuwleusen wordt.

Voor deze bestemming stelt de gemeente een subsidie beschikbaar, omdat het idee past in de ‘Verbeelding van het DNA van Dalfsen’. Maar voor het zover is, moet er nog heel wat materiaal worden toegevoegd. De vereniging heeft inmiddels al een stuk spoorbaan – rails dus – op de kop getikt, waar de wagon op komt te staan, en ook de benodigde wielen zijn inmiddels aangeschaft. De volgende uitdaging voor de restaurateurs is het maken van de verenpakketten die tussen de wielen en het frame moeten komen.

Met dit type tramwagons werd van 1890 tot 1947 veel transport langs de Dedemsvaart vervoerd. De route tussen Coevorden en Zwolle groeide in die tijd uit tot een drukke verbindingsroute, waarlangs de industrie zich vestigde en waardoor de welvaart zich verspreidde. De tram zorgde ervoor dat mensen zich sneller en efficiënter konden verplaatsen en met een goederenwagon achter de personen compartimenten konden goederen en vee ook sneller dan daarvoor worden aan- en afgevoerd.

 

 

Delen:

Tip de redactie

Heb jij nieuws voor de Dalfser Marskramer? Laat het ons weten!

Lees meer

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency