Foto: deel N377 rondom kruising Backxlaan in Nieuwleusen. Foto: Marcel van Saltbommel.

Definitieve inrichting N377 bij Nieuwleusen voorlopig uitgesteld

NIEUWLEUSEN - Wanneer de oorspronkelijke plannen van de provincie wat betreft de inrichting van de N377 bebouwde kom Nieuwleusen waren doorgegaan, dan hadden de werkzaamheden aan de Den Hulst zich beperkt tot uitvoering van groot onderhoud. Komende herfst zouden ze worden uitgevoerd. De parkeerstrook en de fietsstrook zouden zijn omgewisseld en de kruisingen Burg. Backxlaan en de Evenboersweg zouden zijn aangepast. Verder zou alles blijven zoals het altijd is geweest. Met deze upgrade als onderdeel van de Vechtdal Verbinding zou de N377 er weer voor lange tijd tegen moeten kunnen.

Bewoners, waarvan sommigen zich al jaren met de problematiek bezig houden, vonden dat geen goed idee. Immers, het ontwerp van deze weg dateert uit de jaren zestig van de vorige eeuw en voldoet bij lange na niet aan de huidige veiligheidseisen. Dat is de uitkomst van een studie die een expertiseteam van de actiegroep ‘N377 moet Veilig’ het afgelopen jaar heeft verricht. Een oud projectmanager en twee verkeerskundigen hebben samen met Plaatselijk Belang Nieuwleusen (PBN) hun bevindingen aan de provincie gepresenteerd. Omdat ook de gemeente Dalfsen niet echt enthousiast was over het voornemen van de provincie, heeft de provincie haar plannen bijgesteld. Dit valt op te maken uit de nieuwsbrief die ‘N377 moet veilig’ afgelopen weekeinde in de buurt rond de Den Hulst heeft verspreid.

Scheiding verkeersstromen

Belangrijkste aspect bij de komende aanpassingen is dat er een scheiding komt tussen het doorgaande verkeer en het lokale verkeer. De huidige 2x2 rijstroken worden straks gescheiden door een middengeleider. De linker rijstrook blijft een 50 km weg, bestemd voor het doorgaande verkeer. De rechter rijstrook aan de andere kant van de afscheiding, waar een 30 km regime gaat gelden, wordt samen met de fietsstrook en de parkeerplaatsen het domein van aanwonenden. Omdat het een 30 km weg betreft, kunnen fietsers in beide richtingen gebruik maken van deze weg. Verder komen er bij de Burg. Backxlaan en de Evenboersweg zogenaamde Largasrotondes, bedoeld om de snelheid te minderen en het plaatselijke verkeer met het doorgaande verkeer te mixen.

Integrale verkeersvisie

PBN krijgt de mogelijkheid en de middelen om uitvoering te geven aan haar lang gekoesterde wens om te komen tot een integrale verkeersvisie voor Nieuwleusen. Actiegroep ‘N377 moet Veilig’ denkt dat dit uitstel een goed idee is, omdat er in dit tussenplan toch al een aantal belangrijke verbeteringen worden doorgevoerd. In het oorspronkelijke plan was geen geld gereserveerd om dit stuk weg (optimalisatiepakket) echt goed in te richten. Met de huidige opzet wordt tijd gekocht, zodat bekeken kan worden hoe de verkeerssituatie als gevolg van de opwaardering van de N34 (Hessenweg) naar 100 km en de afwaardering van de N377 naar 80 km, zich verder ontwikkelt. En wat de gevolgen zijn van de coronacrisis (meer thuiswerken) en hoe de N377 een functie kan vervullen met betrekking tot de totale verkeersafwikkeling in het dorp.

Snelheid van plannen

‘N377 moet Veilig’ plaatst nog wel een paar kanttekeningen. Het huidige aangepaste plan moet veilig genoeg zijn voor de eerstkomende jaren en het moet allemaal niet te lang gaan duren voor die definitieve inrichting er komt. Vooral dat laatste punt vindt de werkgroep tricky omdat het afhangt van de snelheid waarmee PBN en de gemeente Dalfsen dat verkeers-optimalisatieplan gereed hebben en hoe robuust dat er uit komt te zien. Ruimtelijke kwaliteiten zoals leefbaarheid, aanzicht, groenvoorziening en landschapsinrichting, mogen in dat definitieve plan ook best wat meer aandacht krijgen dan oorspronkelijk voorzien. Belangrijk is dat ook de gemeente Dalfsen belang heeft bij een goede oplossing. De actiegroep blijft er in ieder geval bovenop zitten.

Archieffoto Marcel van Saltbommel van een actie van 'N377 moet veilig'

Onder de foto de volledige nieuwsbrief van Actiegroep N377 moet Veilig met de aanpassingen zoals de provincie die nu voorstelt.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

N377 moet Veilig – Nieuwsbrief 7 mei 2021

Beste Buurtgenoten wonende aan Den Hulst en omstreken.

In onze laatste nieuwbrief van 6 december 2020 hebben wij u geïnformeerd over de ontwikkelingen rond het veilig maken van de N377 binnen de bebouwde kom van Nieuwleusen. Wij hebben daarin aangegeven dat de provincie met haar oorspronkelijke ontwerp op tal van punten te kort schiet. Dat hebben wij niet zelf bedacht, maar dat heeft een expertiseteam, onder leiding van onze eigen Erik Dijkstra, vastgesteld op grond van verkeerskundige inzichten, wettelijke kaders en richtlijnen. Naast Erik Dijkstra, gewezen projectleider van grote infrastructurele werken in stedelijk gebied, werd de harde kern van het expertiseteam gevormd door ing. Peter Brogt, verkeerskundige in ruste, voorheen verkeerskundige bij adviesbureau Goudappel Coffeng in Deventer. Als derde was daar; Peter Buter, verkeersconsulent bij Veilig Verkeer Nederland. Daarnaast is op incidentele basis gebruik gemaakt van de kennis van diverse juristen, verkeerskundigen en wegenbouwers. De aanbevelingen (eisen) aan het adres van de provincie zoals genoemd in onze nieuwsbrief van 6 december vatten we even kort als volgt samen: 1. Zorg ervoor dat er veilige oversteekpunten komen die voor fietsers en voetgangers ook veilig vanuit alle richtingen te bereiken zijn. Dit houdt in dat er langs het hele traject aan beide kanten van de weg twee richting fietspaden moeten komen. 2. Aanleg van veilige rotondes. Niet alleen bij de Backxlaan en Evenboersweg maar ook bij de Meele / B.H. Spijkerweg. 3. Zorg dat de toegestane snelheid van 50 km ook wordt nageleefd. Dit houdt in dat de 2x2 rijstroken voor doorgaand verkeer volgens het oorspronkelijke ontwerp, niet gehandhaafd kunnen blijven. 4. Advies van het expertiseteam was om te streven naar één doorgaande rijstrook. Hierdoor komt er ruimte vrij om goede fietspaden aan te leggen, de inritten van de bedrijven langs de weg goed vorm te geven en met veel groen een sfeervolle inrichting te creëren. Met dit wensenlijstje zijn Plaatselijk Belang Nieuwleusen (PBN) en het expertiseteam van de Werkgroep ‘N377 moet veilig’ in uitstekende onderlinge samenwerking het gesprek met de provincie aangegaan. PBN als erkende vertegenwoordiger van de plaatselijke bevolking, gesteund door een krachtig expertiseteam met kennis van zaken. We wisten van tevoren dat het heel moeilijk zou worden, want eigenlijk was alles al lang en breed beslist en was er voor een echt goede oplossing geen geld beschikbaar. Het eisenpakket zoals bovenstaand verwoord is slechts gedeeltelijk door de provincie ingewilligd. Toch hebben de gesprekken wat ons betreft wel degelijk tot resultaat geleid. Omdat de gemeente Dalfsen ook niet echt gelukkig was met het oorspronkelijke voornemen van de provincie om op Den Hulst alles maar te laten zoals het is en alleen de fiets en parkeerstrook om te keren, ziet de provincie voorlopig af van een definitieve inrichting. De provincie heeft haar oorspronkelijke voornemen herzien en gaat los van het project Vechtdal Verbinding samen met de gemeente Dalfsen en de bewoners een geheel nieuw plan maken voor de inrichting van dit stukje N377. Een plan als onderdeel van het totale verkeersplaatje van Nieuwleusen. Een dergelijk verkeersoptimalisatieplan waarbij het verkeersbeeld van Nieuwleusen als geheel onder de loep wordt genomen, staat al heel lang op het verlanglijstje van PBN en zal nu op korte termijn met ondersteuning van provincie en de gemeente worden opgesteld. Het nu voorliggende plan wat komende winter zal worden uitgevoerd is dus een soort tussenplan. Voor de provincie mag de N377 dan in de eerste plaats een verkeersgoot zijn, voor de gemeente Dalfsen en voor de inwoners van Nieuwleusen is het wel de entree van de gemeente en van het dorp. Ruimtelijke kwaliteiten zoals leefbaarheid, aanzicht, groenvoorziening en landschapsinrichting, mogen daarom in dat definitieve plan best wat meer aandacht krijgen dan oorspronkelijk voorzien.

Wij denken dat, dit uitstel een goed idee is, omdat: 1. Er in dit tussenplan, wat komende winter zal worden verwezenlijkt, op voorhand toch al een aantal verbeteringen worden doorgevoerd. 2. Er in het oorspronkelijke plan geen geld was gereserveerd voor dit stuk weg, (optimalisatiepakket) is een goede definitieve oplossing op dit moment niet te realiseren. 3. We met de huidige opzet tijd kopen zodat bekeken kan worden hoe de verkeerssituatie zich ontwikkelt, welke invloed de opwaardering van de N34(Hessenweg) naar 100Km, de afwaardering van de N377 naar 80Km en de gevolgen van de Corona crisis (meer thuiswerken) voor gevolgen heeft op de verkeersintensiteit op de N377 in Nieuwleusen. 4. Het Nieuwleusen de gelegenheid geeft te onderzoeken hoe de N377 een functie kan vervullen m.b.t. de totale verkeersafwikkeling in het dorp. Meegaan in dit nieuwe plan is alleen zinvol als aan drie voorwaarden wordt voldaan. 1. Is het huidige aangepast plan goed genoeg (veilig genoeg) voor de eerstkomende jaren? 2. Hebben we vertrouwen in de mogelijkheden die worden geboden voor aanpassingen in de toekomst? 3. Gaat die definitieve inrichting niet vele jaren op zich laten wachten? De eerste twee vragen beantwoorden we met een voorzichtig ja. In de soms moeizame onderhandelingen hebben we in ieder geval bereikt dat de zaak is opengebroken en hebben toch enig vertrouwen gekregen in de mogelijkheden van overleg met onze bestuurders. Het derde punt is tricky en zal afhangen van de snelheid waarmee PBN en de gemeente Dalfsen dat verkeers-optimalisatieplan gereed hebben en hoe robuust dat er uit komt te zien. Daarnaast heeft het expertiseteam gedegen werk geleverd en alle beoordelingen en afspraken goed gedocumenteerd zodat gedane toezeggingen niet zomaar teruggedraaid kunnen worden. Belangrijk is dat ook de gemeente Dalfsen er belang bij heeft dat er iets gebeurt. En als laatste, niet onbelangrijk: als Actiegroep/werkgroep hebben we het afgelopen jaar ‘flink bijgeleerd’. We weten nu hoe de hazen lopen en welke kracht er zit in slimme publiciteit. Met deze opgedane kennis en ervaring beloven wij u dat wij er bovenop blijven zitten. De aanpassingen zoals de Provincie die nu voorstelt. 1. Er komen Largas rotondes bij de Backxlaan en bij de Evenboersweg. De rotondes zijn zodanig dat de snelheid van het autoverkeer wordt verlaagd naar minder dan 50 km per uur. Deze lage snelheid komt de veiligheid van overstekende kwetsbare verkeersgebruikers ten goede. 2. De belangrijkste aanpassing betreft het huidige stuk van 2x2 rijstroken tussen de Backxlaan en de kruising; Meeleweg / B.H. Spijkerweg. De provincie hecht sterk aan het oorspronkelijke idee van 2x2 rijstroken en wij hechten sterk aan het scheiden van het doorgaande verkeer en het bestemmingsverkeer. Een creatieve geest heeft toen een ‘alternatieve 2x2 inrichting bedacht’; ‘….2x2 rijstroken gescheiden door een midden-geleider….’ (???) Daar moesten we even heel diep over nadenken….. Maar toen we door hadden wat dat ging betekenen werden we helemaal blij. De huidige linker rijbaan, de rijbaan langs de middenberm, wordt 3,5 meter breed en wordt bestemd voor doorgaande verkeer. Vervolgens komt er een afscheiding, min of meer vergelijkbaar met wat er nu staat, maar dan 2,5 meter verder naar links. En daarnaast komt een ventweg voor bestemmingsverkeer. Die ventweg wordt een 30 km weg met een woonerf achtige inrichting zodat functies gemixt mogen worden. Voor fietsers wordt het een twee richting weg, zodat de veilige oversteekpunten bij de Backxlaan en Evenboersweg en wat ons betreft ook bij de Meele / B.H. Spijkersweg veilig bereikt kunnen worden.

De snelheid op de gebiedsontsluitingsweg blijft; en op de erftoegangsweg wordt; Wat komt er niet. 1. Wat er niet komt in deze tussenfase dat is een (officieel) twee richting fietspad aan beide zijden van de weg tussen de Backxlaan en de Evenboersweg. Wij betreuren dat omdat het geen recht doet aan de inmiddels gegroeide praktijk. 2. Ondanks de noodzaak daartoe, komt er ook geen rotonde ter hoogte van de Meele / B.H. Spijkerweg. Daar is op dit moment domweg geen geld voor. Wij betreuren dat zeer omdat dit op deze plek volgens het expertiseteam absoluut noodzakelijk is en in de vervolgfase zeker gerealiseerd moet worden. Dat betekent echter wel dat in de uitvoeringsdetails waar de provincie de komende maanden mee bezig gaat, de oversteek veiligheid maximaal de aandacht moet krijgen. Oversteeklichten zouden wat ons betreft in deze tussenfase, op dit punt op z`n plaats zijn. Hoe gaan we verder. De provincie werkt de huidige voorstellen verder uit. Want er zijn een heleboel details nog niet duidelijk. Over de ontsluiting van de BAM en de GEBO bijvoorbeeld, (vanaf de hoofdrijbaan) en hoe vlechten de fietsers zich daar dan doorheen. De oversteken bij de Evenboersweg en de B.Backxlaan. De uitritten van de andere bedrijven en van de bewoners, ontsluiting van de telefoonwinkel, doorsteek Burg. Van der Grondenstraat, hoe komt die ‘Fysieke afscheiding’ er uit te zien, bushalte bij Timmer, ontsluiting van de 54-buurt, enz. enz. Wanneer het plan in concept klaar is dan gaan wij als werkgroep ‘N377 moet veilig’, PBN en de expertisegroep er nog een keer naar kijken. Wij kijken vooral naar veiligheid en de knelpunten voor bewoners die wij op voorhand al kunnen bedenken. Dit zal ongetwijfeld nog tot aanpassingen leiden. Vervolgens bent u aan de beurt. Want ook u zult als direct betrokkenen met het plan moeten kunnen leven. We zitten dan begin juni. En dan zullen wij bij Timmer weer een middag organiseren om alle reacties te verzamelen en door te geven aan de provincie. Die zal dan een definitief plan maken. Voorafgaand daaraan zullen wij weer via een brief u de uitgewerkte plannen toesturen. Wanneer u vragen of opmerkingen hebt, wacht niet tot juni. Mocht u in de tussentijd al iets te melden hebben dan horen wij dit graag. Als alles goed gaat dan wil de provincie in oktober beginnen met de voorbereidende werkzaamheden.

Heeft u vragen of wilt u reageren dan kunt u altijd contact met ons opnemen. - Arend Jan Schuurman Namens PB. Nieuwleusen 06 30 629 240 [email protected] Werkgroep N377 moet Veilig

Delen:

Tip de redactie

Heb jij nieuws voor de Dalfser Marskramer? Laat het ons weten!

Lees meer

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency