Dalfsen heeft primeur van Europa’s grootste aanbesteding op het gebied van laadpunten

DALFSEN - De gemeente Dalfsen kreeg afgelopen week de primeur van Europa´s grootste aanbesteding op het gebied van laadpunten voor elektrische auto´s. De laadpaal die wethouder Ruud van Leeuwen dinsdagavond in gebruik nam, was de eerste van de 4.500 laadpalen die de provincies Overijssel en Gelderland de komende jaren in 43 gemeenten – slechts een handjevol doet niet mee – laat plaatsen.

De officiële handeling betekende de start van een verviervoudiging van het bestaande aantal elektrische laadpunten in beide provincies. De openingshandeling was een gezamenlijk klusje voor Van Leeuwen en gedeputeerde Annemieke Traag van de provincie Overijssel. “Dalfsen loopt op dit gebied voorop”, gaf zij als verklaring voor het feit dat de primeur aan deze gemeente gegund werd. De aanbesteding werd gewonnen door de bedrijvencombinatie Ecotap en Allego. Zij gaan zich bezighouden met de aanleg, het beheer en het onderhoud de 4.500 openbare laadpunten.

Die aanbesteding vond plaats in juni, aldus gedeputeerde Traag (energie, milieu en Europa). “Ik ben blij dat we zo kort na het afsluiten van de aanbesteding al aan de slag kunnen. De beschikbaarheid van voldoende laadpunten in de openbare ruimte is cruciaal voor autobezitters om over te stappen naar elektrische auto’s. Verduurzaming van de manier waarop wij reizen is een belangrijke pijler in de energieplannen van de provincie en de gemeenten.”

De inwoners van beide provincies profiteren daarvan mee, want door de grootte van de order kunnen Overijssel en Gelderland aan de paal de laagste prijs per Kilowatt/uur in heel Nederland berekenen. De e-rijder betaalt 18 cent per kilowatt/uur stroom, naast eventuele kosten voor een laadpas. Dat is ongeveer een derde van de kosten voor fossiele brandstoffen.

De stap betekent tevens een ‘boost’ voor het groeiende aantal elektrische voertuigen. “Momenteel zijn er nog te weinig laadpunten om dat groeiende aantal elektrische voertuigen van energie te kunnen voorzien”, zegt Ecotap-directeur Kees van Bergen. “Hiermee kunnen we verder werken aan de uitbreiding van de laadinfrastructuur in Europa.”

Ecotap won de aanbesteding op een opmerkelijke manier, want de aanleg kost de provincies en gemeenten in beginsel niets. “We investeren fors, maar denken dat binnen drie tot vier jaar terug te kunnen verdienen uit de opbrengsten”, licht Björn Brands van Ecotap toe.

“Naast de huidige vijf laadpalen komen er binnenkort zes op strategische plekken, zoals het gemeentehuis en de sportparken”, aldus gemeentelijk beleidsmedewerker Frans Mosterman. “Daarnaast hebben we, verdeeld over de kernen, 49 potentiële locaties op het oog.” Waar die laadpunten komen, hangt mede af van de belangstelling van de lokale bevolking. Inwoners zonder een eigen oprit kunnen bij de gemeente een laadpaal aanvragen voor een elektrisch voertuig. De laadpalen worden op centrale plaatsen in buurten en wijken geplaatst. Meer informatie over zo’n aanvraag staat op openbaarladen.nl/dalfsen.

Delen:

Tip de redactie

Heb jij nieuws voor de Dalfser Marskramer? Laat het ons weten!

Lees meer

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency