Foto: De 'extra's' van de Vechtdal Verbinding worden uitgevoerd.

BAM voert werk Vechtdal Verbinding uit, inclusief alle vijftien extra verbeteringen

DALFSEN - Aannemingsbedrijf BAM Infra gaat naar alle waarschijnlijkheid het werk aan de Vechtdal Verbinding in zijn geheel uitvoeren. De aanpak van de N-wegen beoogt niet alleen het voorgenomen ‘standaardpakket’, maar ook alle vijftien extra’s van de wensenlijst.

Dit betekent dat ook de knelpunten  waarvan lang onzeker bleef of ze konden worden uitgevoerd, ter hand worden genomen. In Nieuwleusen zullen onder meer de kruispunten van de N377 met de Burgemeester Backxlaan en de Evenboersweg worden heringericht.

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben na een aanbestedingsprocedure van ruim een half jaar de opdracht voor het uitvoeren van het gehele karwei voorlopig gegund aan BAM Infra. Dit behelst het zogeheten verbeterpakket, dat sowieso uitgevoerd moet worden, maar ook het volledige optimalisatiepakket. BAM Infra heeft in zijn aanbieding opgenomen om alle vijftien extra maatregelen eveneens uit te voeren. Medio volgend jaar beginnen de werkzaamheden, die de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming op en langs de N377, N340 en N48 moeten verbeteren. In 2023 moet het project klaar zijn.

De provincie startte in juni 2018 een ongebruikelijke aanbestedingsprocedure. Hierin worden aannemers uitgedaagd om binnen een vastgesteld maximumbedrag niet alleen de voorgeschreven werkzaamheden uit te voeren, maar ook aan te geven hoeveel extra ‘optimalisatiemaatregelen’ zij hiervoor kunnen uitvoeren. Dit zijn projecten die aanvankelijk buiten de boot vielen, maar die wel een meerwaarde hebben voor de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming op de Vechtdal Verbinding. Ook scoren aannemers extra op de thema’s duurzaamheid en het minimaliseren van hinder tijdens de uitvoering.

 Gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor Mobiliteit, Water en Sociaal in de provincie Overijssel is blij met het aanbod van BAM Infra. “Na jaren van plannen maken kunnen we volgend jaar eindelijk beginnen. Met het aanbod van BAM Infra kunnen we alle maatregelen, inclusief de 15 optimalisatiemaatregelen, die we samen met de gemeenten en de inwoners hebben bedacht, daadwerkelijk uitvoeren. Dat is fantastisch nieuws voor de veiligheid van alle verkeersdeelnemers, de leefbaarheid van de inwoners rond de weg en bereikbaarheid in het Vechtdal. Het komt ook de economische ontwikkeling van deze regio ten goede.”

Marinus Schimmel, directeur BAM Infra Nederland, is opgetogen met de voorgenomen opdracht: “Bij de voorbereiding en de uitvoering hebben we oog voor de omgeving en aandacht voor doorstroming. Dat resulteert in minder hinder voor de omgeving en de gebruikers.” De gunning is nog niet definitief. Na de bekendmaking kunnen andere partijen nog gedurende twintig dagen bezwaar maken. Deze periode loopt af op 1 januari 2019. Als er geen bezwaren zijn ingediend, wordt het voornemen omgezet in een definitieve gunning.

Het project Vechtdal Verbinding beoogt een verbetering van de doorstroming en de veiligheid op de N377, N340 en N48, inclusief de aansluiting op de A28 bij Zwolle. Hiertoe krijgt de N340 onder andere een vernieuwde aansluiting op de A28, komt er een nieuw wegtracé met 2x2 rijbanen vanaf die aansluiting tot aan de Ankummerdijk, een viaduct over het spoor en een vernieuwd knooppunt bij Varsen. Ook worden op de bestaande N340 enkele kruispunten zo ingericht dat ze veiliger zijn en meer verkeer kunnen verwerken. De N48 wordt onder andere voorzien van rotondes en weefvakken. Fietsers kunnen straks veiliger oversteken op de N377 door drie fietsoversteken en Balkbrug krijgt een onderdoorgang voor doorgaand verkeer en een dorpsplein dat noord en zuid weer gaat verbinden. Naast deze maatregelen worden ook de vijftien optimalisatiemaatregelen uitgevoerd, waaronder fietstunnels, rotondes, ecoducten en het verbreden van de parallelwegen.

 

Meer informatie over de aanpak van de Vechtdalverbinding en de optimalisatiemaatregelen op www.overijssel.nl/vechtdalverbinding.

Delen:

Tip de redactie

Heb jij nieuws voor de Dalfser Marskramer? Laat het ons weten!

Lees meer

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency