Foto: Wethouder Betsy Ramerman samen met vertegenwoordigers van Waterfrontbewoners, Vechtzomp, Hiawatha en horeca.

Dalfsen zet in op beter benutten Vechtkade voor recreatievaartuigen

DALFSEN – Het beter benutten van de kades langs de Vecht en de bestaande passantenhaven niet uitbreiden maar duurzamer en aantrekkelijker maken. Dat is samengevat de conclusie van de Verkenning Toekomst Haven Dalfsen.

De gemeente Dalfsen liet onderzoek doen naar de mogelijkheden om meer ligplaatsen voor recreatievaartuigen in de Vecht aan te leggen.

Kade Waterfront

De ‘nieuwe’ kade bij het Waterfront  wil Dalfsen beter benutten voor het aanmeren van pleziervaartuigen van passanten. Daarvoor is het wel eerst  nodig de aanlegvoorzieningen op de kade te verbeteren en stroomvoorzieningen aan te leggen. 

Kade Vechtdijk

De oostelijke kade langs de Vechtdijk wordt geschikt gemaakt voor grotere boten met een vaste ligplaats. Het metselwerk van deze ‘oude’ kade vraagt mogelijk nog wel om een opknapbeurt. Daarover gaat de gemeente in gesprek met het waterschap, de eigenaar van de kade. Dit geldt ook voor het bespreken van het al eerder gelanceerde idee om beide kades met elkaar te verbinden via een onderdoorgang bij de Blauwe Bogen brug. Opties voor een wandelverbinding zijn een drijvende steiger of een waterdoorlatend vaste steiger (rooster).

Passantenhaven

Voor de bestaande passantenhaven wordt toegewerkt naar meer seizoen ligplaatsen voor kleine open bootjes van inwoners. Het gebruik van de populaire trailerhelling gaat de gemeente ook actief in beeld brengen om maatregelen te kunnen nemen tegen verkeerd gebruik. Het realiseren van een vuilwaterstation is onderdeel van de plannen. Verder werkt de gemeente toe naar het Blauwe Vlag keurmerk als herkennings- en kwaliteitssymbool voor veilige en schone jachthavens.

Presentatie

Wethouder Betsy Ramerman presenteerde donderdagmiddag de uitkomsten van de verkenning aan  vertegenwoordigers van  twee Verenigingen van Eigenaren uit het Waterfront, Vechtzomp, Hiawatha Actief en horeca. De gemeente houdt op 23 april ook nog een informatiebijeenkomst voor de achterban van deze partijen die direct betrokken zijn bij de kades.

Discussie

Als schot voor de boeg ontstond donderdag al een eerste discussie. Zo vroeg Moes Hartman Kok van Grand Café De Fabriek en Bistro Moetje aan de Vecht zich af wat de gevolgen zijn voor het gebruik van zijn terrassen op de kades. ‘Boten voor de neus van mensen die op terras zitten is niet aantrekkelijk. En waterrecreanten op hun plezierjacht hebben geen behoefte aan kijkers’, aldus Hartman Kok. Vechtzomp-bestuurslid Jan van der Weerd gaf aan dat er langs de kade wel voldoende aanleg- en manoeuvreerruimte moet blijven voor de Vechtzomp, die daar een opstapplaats heeft. De aanwezigheid van zwemmers in het water van de Vecht baart alle betrokken partijen nu al zorgen en die zorgen nemen alleen maar toe als er meer boten langs de kade komen te liggen.

Budget

Wethouder Ramerman denkt zo’n twee tot tweeënhalf jaar nodig te hebben om alle onderdelen van de verkenning te realiseren. Voor de uitvoering is al een bedrag van 300.000 euro beschikbaar. Dat budget stelde de gemeenteraad vorig jaar bij de begroting 2024 beschikbaar voor de uitbreiding van de haven. Daarnaast doet de gemeente voor de uitvoering een beroep op subsidies vanuit Varen op de Vecht en de Regiodeal Zwolle.

Delen:

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency