Foto: Mark Nijhoff en Ellis Lesterade.

Trefkoele+ Dalfsen zet denktank op voor nieuwe activiteiten

DALFSEN - “Trefkoele+ wil graag de huiskamer van Dalfsen zijn,” zeg Ellis Lesterade, bestuurslid van het kulturhus in Dalfsen.

“Met activiteiten voor jong en oud, van scholier tot zakenman, van sportvrouw tot levensgenieter. Voor iedereen een aanbod en wat meer reuring in het gebouw.”

Nieuwe start

Nu komen er natuurlijk ook wel bepaalde doelgroepen met regelmaat, zoals de sporters en bezoekers van de bibliotheek. Maar er zijn ook inwoners die nooit in de Trefkoele+ komen. Het blijkt lastig om in te schatten wat de dorpsgenoten graag georganiseerd willen zien. “Er zijn wel meerdere activiteiten aangeboden, maar soms bleef de respons toch wat achter,” weet Ellis, “en natuurlijk heeft anderhalf jaar corona ook niet meegeholpen en was het kulturhus een tijd dicht.”
Maar nu wordt er weer een nieuwe start gemaakt. Het bestuur van Trefkoele+ heeft een enquête opgesteld en hoopt dat zoveel mogelijk dorpsgenoten die invullen.

Denktank

“We volgen eigenlijk een tweesporenbeleid,” zegt Lesterade, “allereerst de enquête om te kijken wat inwoners willen. Daarnaast wil Trefkoele+ een Denktank oprichten, met inwoners die een paar keer per jaar mee willen denken. Het klinkt misschien een beetje zwaar, ‘Denktank’,  maar het is juist de bedoeling dat het heel laagdrempelig is.” Creatievelingen en out-of-the-box denkers met nieuwe ideeën, kunnen dan twee tot vier keer per jaar aanschuiven om mee te denken. En de deelnemers aan de denktank zijn niet verantwoordelijk om de ideeën ook zelf uit te voeren – al mag dat natuurlijk wel, als ze dat zelf graag willen. Het gaat puur om brainstormen: wat is leuk voor welke doelgroep.

Brainstormen

Mark Nijhoff uit Dalfsen is al aangeschoven bij de Denktank. “Ik heb best wat ideeën waarvan ik denk dat die goed zouden passen in Trefkoele+,” zegt hij. Al jaren zit Nijhoff in het bestuur van de carnavalsvereniging in Vilsteren, dus hij heeft wel ervaring met organiseren. “Het zou mooi zijn als er voor alle leeftijden wat te doen is,” zegt hij. “Zoals bijvoorbeeld bepaalde tribute-bands, een optreden van K3 voor de kleintjes, een indoor-trampolinefeest of een foodtruckfestival: de parkeerplaats is er heel geschikt voor. Ik herinner me dat het bierfestival eerst ook bij Trefkoele+ was, dat was een groot succes.” Mark hoopt dat zich nog meer enthousiaste mensen aanmelden om samen over activiteiten te brainstormen.

Samenwerking

“De vaste partners van Trefkoele+ organiseren natuurlijk al best het een en ander,” zegt Ellis, “maar met name in de weekenden en in vakanties kan er nog wel wat meer bij. Het hoeft echt niet allemaal groots en meeslepend te zijn, maar gewoon wat leuke activiteiten voor allerlei leeftijden. Bijvoorbeeld iets culinairs, misschien in samenwerking met de lokale horeca, omdat Trefkoele+ meer ruimte heeft.” Ondertussen zijn er al wel gesprekken geweest met andere aanbieders van activiteiten, zoals De Stoomfabriek. Stel dat er zoveel kaarten van een evenement worden verkocht dat het niet meer past in De Stoomfabriek, dan zou het ook in Trefkoele+ plaats kunnen vinden. De kracht is om te kijken waar ondernemers elkaar binnen Dalfsen kunnen versterken, zodat 1 +1, 3 wordt.

Enquête invullen

Inwoners hebben tot en met zondag 31 oktober de tijd om de enquête in te vullen, dat duurt slechts vijf minuutjes. En opgeven voor de Denktank kan via de enquête of neem direct contact op via [email protected]  De enquête is in te vullen via: www.trefkoeleplus.nl  In de bibliotheek en in het Pluscafé van Trefkoele+ liggen papieren vragenlijsten voor wie dat prettiger vindt. Link naar de vragenlijst: https://forms.office.com/r/UbW81haJyK

 

 

Delen:

Tip de redactie

Heb jij nieuws voor de Dalfser Marskramer? Laat het ons weten!

Lees meer

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency