Foto: Marcel van Saltbommel, gemeentehuis Dalfsen.

Op afspraak naar het gemeentehuis in Dalfsen

DALFSEN - Gemeente Dalfsen werkt tijdens openingstijden op dit moment uitsluitend op afspraak, vanwege de coronamaatregelen in het gemeentehuis. Volgens de gemeente wordt dit zowel door bezoekers als medewerkers van de gemeente als zeer prettig ervaren.

Dalfsen heeft daarom besloten om per direct de dienstverlening van burgerzaken uitsluitend op afspraak aan te bieden, ook na de coronaperiode. Deze werkwijze wordt ook toegepast bij de Servicepunten in Lemelerveld en Nieuwleusen, zodra deze weer open gaan. Daarbij geldt ‘persoonlijk waar moet, en digitaal waar kan’. Inwoners kunnen een afspraak maken door te bellen met de gemeente via telefoonnummer 140529.

Voorbeelden

Enkele voorbeelden van afspraken die inwoners via burgerzaken kunnen maken zijn: het ophalen of aanvragen van een paspoort of rijbewijs, aanvragen van een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP), aangifte van geboorte of verzoek om informatie over een naturalisatieaanvraag. Kijk voor het meest actuele overzicht van de openingstijden van het gemeentehuis en de Servicepunten op www.dalfsen.nl/openingstijden.

Voordelen 

Burgemeester Van Lente: “Door volledig op afspraak te werken verbeteren wij onze dienstverlening richting inwoners. Inwoners worden op tijd geholpen én op het moment dat het hen het beste uitkomt. Omdat precies bekend is wie waarvoor komt kan, als dat nodig is, een medewerker vooraf contact opnemen met een inwoner voor het verstrekken van aanvullende informatie of om nadere informatie op te vragen. Dit komt de deskundigheid en dienstverlening ten goede.” De openingstijden die sinds het begin van de coronacrisis gehanteerd zijn, geven bezoekers voldoende mogelijkheid om de balie van Burgerzaken te bezoeken. Als blijkt dat inwoners langer dan twee dagen moeten wachten voordat zij bij de balie terecht kunnen, wordt er een extra balie geopend. Zo kunnen inwoners ook snel in het gemeentehuis terecht.

24/7 producten afnemen

Door digitalisering van de werkzaamheden bij burgerzaken werkt de gemeente naar een situatie waarin inwoners vrijwel alle producten en diensten zeven dagen per week en 24 uur per dag vanuit bijna iedere plek kan afnemen. Uit onderzoek onder Dalfsenaren blijkt dat de mogelijkheid om 24/7 digitaal diensten/producten af te nemen als erg waardevol wordt ervaren. Hierbij mag het persoonlijk contact niet uit het oog verloren worden. In sommige situaties is maatwerk nodig, ‘Persoonlijk waar moet, digitaal waar het kan’.

Delen:

Tip de redactie

Heb jij nieuws voor de Dalfser Marskramer? Laat het ons weten!

Lees meer

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency