Foto: archief Marcel van Saltbommel.

N377 krijgt twee ovale rotondes in Nieuwleusen

NIEUWLEUSEN - Er komen twee ovale rotondes op de aansluitingen op de N377 binnen de dorpskern van Nieuwleusen. Deze rotondes, beide met gescheiden rijbanen, komen op de huidige knelpunten van de aansluitingen van de Burgemeester Backxlaan en de Evenboersweg.

Dat blijkt uit de detailtekeningen die de provincie Overijssel deze en de afgelopen week op diverse locaties presenteert tijdens de inloopmiddagen rond de zogeheten Vechtdal Verbinding. Afgelopen donderdagmiddag was bijvoorbeeld in De Wiekelaar in Oudleusen te zien hoe de aansluitingen van de vernieuwde N340 (Hessenweg), N377 (Den Hulst in Nieuwleusen) en de N348 eruit komen te zien.

Doorstroming wegen

De aanpassingen, die de komende jaren worden uitgevoerd door BAM Infra,dat de hiervoor uitgeschreven aanbesteding won, moeten bijdragen aan de doorstroming op de doorgaande wegen in het Vechtdal en tevens bijdragen aan een verhoogde veiligheid. Dat laatste wordt op de N377 binnen Nieuwleusen doorgevoerd via verschillende andere aanpassingen. Op de zogeheten traverse Nieuwleusen gaat de snelheid over de hele lengte terug van 70 naar 50 km. De weg wordt hierop aangepast: de N377 blijft binnen de bebouwde kom twee rijstroken per richting houden, maar de parkeerplekken langs de autoweg worden omgewisseld met de fietspaden. De parkeerstromen komen dus direct naast de rijbaan te liggen, zodat fietsers nadrukkelijk van het autoverkeer gescheiden worden.

Overigens duurt het nog wel even voordat deze aanpassingen worden doorgevoerd. De traverse Nieuwleusen staat voor de jaren 2022 en 2023 op de rol. Het is daarmee en van de laatste deelprojecten van het totale karwei die worden uitgevoerd. Andere projecten in de omgeving, zoals de aansluiting bij Oudleusen en de tunnel onder het kruispu8nt in Balkbrug, worden al in 2020 en 201 aangepakt.

Turbo-rotonde Oudleusen

De hoofdlijnen van de Vechtdal Verbinding (de aanpassingen aan N340, N48 en N377) waren al langer bekend, maar met de huidige reeks inloopbijeenkomsten van de provincie Overijssel krijgen inwoners ook een gedetailleerder beeld van de veranderingen in hun eigen woonomgeving.

Ook bij Oudleusen worden veiligheid en doorstroming fors verbeterd, met name door een ingrijpende aanpassing van de westelijk aansluiting van de N340 met het dorp. Die gaat flink op de schop. De huidige verkeerslichten maken plaats voor een turbo-rotonde met twee gescheiden rijstroken. Fietsers steken straks de N340 over via fietstunnel die diagonaal onder die rotonde door slingert. De oostelijke aansluiting blijft deels intact, al wordt het verkeer wel met een heuse afslag en een boog richting het dorp geleid. Opvallend is ook de nieuwe aantakking van de N340 op de N48 (knooppunt Varsen). De huidige afslag ter hoogte van het viaduct komt te vervallen. In plaats daarvan buigt de N340 al veel eerder af in noordelijke richting, om via een flauwe bocht – met daarin een ongelijkvloerse rotonde – aan te sluiten op de N348 in noordelijke richting.

Tweehonderd miljoen

Vanaf medio 2020 starten de uitvoerende wegwerkzaamheden in het gebied en in 2023 moet het volledige project afgerond zijn. Als eerste wordt het knooppunt met de A28 ter hand genomen, gevolgd door het nieuwe tracé van de N340 en de onderdoorgang in Balkbrug. Er is nog geen definitieve planning van de uitvoerende werkzaamheden en op sommige locaties met name projecten die wat later worden uitgevoerd, zoals in Nieuwleusen, zijn nog niet alle details bekend. In totaal is er zo’n tweehonderd miljoen euro met het project gemoeid. Komende week zijn er nog inloopbijeenkomsten in Nieuwleusen (De Deel, 24 september) en Balkbrug (26 september, MFC Trefpunt).

 

 

Delen:

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency