Foto: De restauratieploeg, vlnr. Geert Schoemaker, Jan Huzen, Jan Schuurman en Gerard Kerpel. Op de foto ontbreken Thijs Visscher en lasser Wim Schoemaker.

Historische vereniging Nieuwleusen vindt nummer DSM-tramwagon

NIEUWLEUSEN - Het restauratieteam van de Historische vereniging Ni’jluusn van vrogger schiet mooi op met het opknappen van de DSM-tramwagon in een schuur aan het Zandspeur. Ze zijn weer in de opbouwfase.

De goederenwagon van de Dedemsvaartsche Stoomtramweg Maatschappij (DSM) dateert van het begin van de vorige eeuw. Al eerder was vastgesteld dat het een wagen is uit de serie E van DSM, gebouwd in de periode tussen 1886 en 1910. Maar nu is na flink speurwerk ook duidelijk geworden welke wagon het daadwerkelijk is. Op één van de oude planken zat het nummer verstopt onder een verflaag en door het vinden van het nummer was na te zoeken dat deze wagon in 1907 is gebouwd. Het unieke wagonnummer E33 prijkt nu weer in volle glorie op de wagon.

Verhalenwagon
”Maar er moet nog wel heel veel gebeuren voor de wagon weer in gebruik genomen kan worden,” zegt verenigingslid en spoorwegkenner Geert Schoemaker. “We kunnen nu ook nog helemaal niet aangeven wanneer de restauratie klaar zal zijn.” De historische vereniging wil de wagon in gaan zetten als ‘Verhalenwagon’.

Tegenvallers
Er waren tegenvallers: de metalen regels waar de planken aan vast zitten, bleken veel slechter dan verwacht en moesten deels vernieuwd worden of er moest een nieuw stukje ingelast worden. Maar met de wielen had de bouwploeg wel geluk: ze konden tweedehands wielen kopen, in plaats van ze helemaal zelf te moeten maken. De wielen met assen komen van de Stoomtrein Katwijk - Leiden. Zo leidt de restauratie zelfs tot landelijke samenwerking, want Museum Buurt Spoorweg heeft het klinkwerk van de hoekstijlen verzorgd. Zo verbindt de oude wagon nog steeds.

Veel belangstelling
Maar de vrijwilligers hebben nog heel wat uren werk, voor de wagon weer de uitstraling heeft als vanouds. Over belangstelling hebben ze trouwens niet te klagen: meer dan 2.200 mensen volgen de ontwikkelingen op de website www.palthehof.nl/wagon
Ni’jluusn van Vrogger wil de gerestaureerde wagon graag tentoonstellen als een stuk geschiedenis dat herinnert aan de dagen waarin deze tramverbinding een belangrijke rol speelde in het goederenvervoer in de regio. Verder was deze verbinding heel belangrijk voor de welvaart, vooruitgang en ontwikkeling van de inwoners, bijvoorbeeld voor jongeren die wilden doorleren.

 

 

Delen:

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency