Foto: Foto´s Marcel van Saltbommel

Gemeente Dalfsen werkt Toekomstvisie Backxlaan verder uit

NIEUWLEUSEN – In het eerste kwartaal van dit jaar begint de gemeente Dalfsen met het opstellen van een stedenbouwkundig plan voor Oosterbouwlanden.

In het verlengde daarvan maakt de gemeente ook een verkeerskundige visie voor de ontsluiting van deze toekomstige woonwijk. Een nieuwe randweg moet de nieuw te bouwen wijk verbinden met de N377/Den Hulst.

Uitvoeringsprogramma

Dit deelproject staat bovenaan in het uitvoeringsprogramma Toekomstvisie Burgemeester Backxlaan en omgeving. Andere deelprojecten waarmee de gemeente in 2024/2025 aan de slag gaat zijn het opstellen van een groenplan voor de Backxlaan, de start van het deelproject Centrum Noord en inrichting van de Beatrixlaan als ontsluitingsweg voor Nieuwleusen.

Levensader

De Toekomstvisie voor de Backxlaan als ‘levensader’ van Nieuwleusen is vorig jaar samen met de inwoners en stakeholders in Nieuwleusen opgesteld. De definitieve versie van de Toekomst heeft rond de jaarwisseling nog een keer voor iedereen ter inzage gelegen. Vijftien individuele personen en organisaties als Historische Vereniging Ni’jluus van Vrogger, Werkgroep Vergroenen en Plaatselijk Belang Nieuwleusen hebben nog schriftelijk gereageerd. Een enkele opmerking is nog in de visie verwerkt. De meeste suggesties gingen over het vervolg en neemt de gemeente bij de uitwerking. Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders in het voorstel aan gemeenteraad om de visie vast te stellen en verder uit te werken.

30 kilometer per uur

In de Toekomstvisie staan drie pijlers centraal: Backxlaan als veilige verkeersader, Backxlaan als visitekaartje van Nieuwleusen en Backxlaan als fijne woon- en verblijfsplek. Aan de drie pijlers hangen twintig concrete maatregelen die moeten worden uitgewerkt.

Zo doet de visie voorstellen om op de gehele Backxlaan een maximum snelheid van 30 km per uur in te voeren. Dit vergroot het gevoel van verkeersveiligheid en maakt ruimte voor de fietser en de voetganger. Daar komt bij dat op kruispunten het verkeer van rechts voorrang krijgt. Met de maximumsnelheid van 30 km/uur wil de gemeente doorgaand verkeer op de Backxlaan ontmoedigen en stimuleren om Nieuwleusen heen te rijden. Het voorbereiden van het aanpassen van de Backxlaan staat voor 2026 op de rol.

Vier bouwlagen

Ook geeft de visie aan dat op bepaalde plekken iets hogere bebouwing kan worden toegestaan. Opgenomen is dat dichtbij voorzieningen in Centrum Zuid, Middengebied en Centrum Noord maximaal vier bouwlagen mogelijk zijn. Voor de rest van de Backxlaan geldt de hoogte van de bestaande bebouwing als regel en dat zijn in het algemeen drie bouwlagen.

De visie zet verder in op het behouden en versterken van de groene doorzichten naar het buitengebied, naar cultuurhistorische waardevolle plekken en naar open ruimte. Dit verbetert de beleefbaarheid en toegankelijkheid van het groen. Dat betekent dat bebouwing rondom het Molenpad niet is toegestaan, net als bouwen tot aan de erfgrenzen. 

Foto´s onder Dorpswandeling en Backxcafé. Klik op het pijltje voor de volgende foto. 

Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Delen:

De Dalfser Marskramer

Verschijnt iedere dinsdag in een oplage van 22.900 exemplaren in Ankum, Balkbrug, Dalfsen, Hasselt, Hoonhorst, IJhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen, Rouveen, Staphorst, Vinkenbuurt en Witharen.

© - Ontwerp & realisatie: FIZZ | Digital Agency