- Algemeen
- 26 augustus 2025
- Door Redactie
Floreant opent school voor Agora-onderwijs in Dalfsen
DALFSEN - Floreant opent school met nieuw onderwijsconcept, het Agora-onderwijs, op voormalige A. Baron van Dedemschool
Het leerlingenaantal van de A. Baron van Dedemschool in de buurtschap Emmen in Dalfsen liep terug en de overkoepelende stichting voor Christelijk Primair Onderwijs Vechtdal beraadde zich afgelopen schooljaar wat te doen. De school sluiten op de unieke plek midden in de natuur voelde niet goed. Daarom heeft een werkgroep van Floreant de mogelijkheden onderzocht om een andere vorm van onderwijs aan te bieden.
Agora-onderwijs
De keus is gevallen op Agora-onderwijs: agora betekent (markt)plein of verzamelplaats. Oud-schoolleiders Jan Fasen en Sjef Drummen zijn de initiatiefnemers van dit onderwijsconcept. Sinds 2013 werken scholen in Nederland met deze vernieuwende vorm van onderwijs. Eerst vooral het voortgezet onderwijs, maar langzamerhand komen er ook meer basisscholen met dit concept.
“Ieder kind wil leren en groeien, maar ze doen dat niet allemaal op dezelfde manier,” zegt Simone Meerveld, één van de leerkrachten van het nieuwe team. “Agora gaat uit van de nieuwsgierigheid en verwondering van het kind. Het moet zelf ontdekken wie het is en wat het wil leren.” De kinderen krijgen dus veel vrijheid, maar het onderwijs is zeker niet vrijblijvend en gebeurt samen met anderen, ‘relationeel autonoom leren’. De leerlingen voeren ‘challenges’ uit en krijgen instructie in kleine groepjes (‘gereedschap slijpen’). Maar zij leren pas iets, wanneer zij daaraan toe zijn. Het Agora-onderwijs is geschikt voor ieder kind, maar niet voor iedere ouder, wordt wel gezegd. De kinderen worden ook niet met elkaar vergeleken. Loslaten en een stuk vrijheid kunnen geven is noodzakelijk. De Agora-school kent geen groepen, maar werkt met de begrippen onderbouw en bovenbouw.
Anders aanbieden
Haar collega Esmée van Delden vult aan: “Leren is meer dan rekenen, taal en lezen, hoewel die vakken óók belangrijk zijn. Daar wordt ook zeker aandacht aan besteed. We voldoen wat dat betreft aan de eisen die de inspectie stelt, maar het wordt anders aangeboden. Verder halen we de wereld binnen, met inspiratiesessies en specialisten die naar de school komen om hun kennis en passie te delen.” Deze week komt er bijvoorbeeld een beeldend kunstenaar naar de school.
Beide docenten (juffen en meesters worden trouwens ‘coaches’ genoemd in het Agora-onderwijs) komen allebei uit het reguliere onderwijs en moeten dus zelf ook omschakelen. Ze hebben met het team al een cursus gevolgd om zich het nieuwe concept eigen te maken. “Loslaten wat we gewend zijn,” zegt Esmée, “ik heb er in ieder geval heel veel zin in.” Simone vult aan: ”We worden goed begeleid door de Agora-vereniging. Het wiel hoeven we dus zeker niet opnieuw uit te vinden. Het is een mooi avontuur om aan te gaan. We zien zelf dat het werkt.” In Raalte start het Carmelcollege deze week een school voor voortgezet onderwijs met het Agora-concept en met dit team hebben ze ook de cursus gevolgd.
Nieuwe start
Voor de zomervakantie is de A. Baron van Dedemschool gestopt als Daltonschool en is er afscheid genomen. Gisteren (maandag) vierden 23 kinderen, hun ouders en het onderwijsteam de opening van de nieuwe Agora-school. Over de rode loper betrad het gezelschap de school, om samen het heuglijke moment te vieren. Een deel van de kinderen is nieuw en een ander deel zat al op de A. Baron van Dedemschool. Het enthousiaste team is bijna helemaal nieuw en zij hebben allemaal bewust voor dit concept gekozen. De school begint rustig aan met het nieuwe concept: tot de herfstvakantie wordt de tijd besteed aan het opbouwen van de school. Dat opbouwen gebeurt door de kinderen in samenspraak met het team: het moet voor iedereen een veilige plek worden, steeds bekeken vanuit het kind.
Nog wat foto's van de eerste dag. Klik op het pijltje > voor de volgende foto.
Delen: