Dalfser ondernemers over visie en lef

IMG_6174

DALFSEN – De opkomst was goed maandagavond: maar liefst 127 ondernemers hadden zich opgegeven voor de Bedrijvencontactavond die Zelfstandig Professionals (ZP) Dalfsen en de gemeente hadden georganiseerd in De Trefkoele+. En natuurlijk kwamen er zonder opgave ook nog wel wat ondernemers binnen lopen bij het ondernemerssymposium.

Helaas moest de ‘hoofdact’, gastspreker Ruud Veltenaar verstek laten gaan, de filosoof, trendwatcher, TEDx spreker, buitengewoon hoogleraar en sociaal bewogen investeerder raakte onderweg naar Dalfsen betrokken bij een auto-ongeluk.

Maar de Dalfser ondernemers Raymon Koggel van Timberprint B.V., Marianne Maat van By Mölle en Erdy Jansen van Morrenhof-Jansen Installatiebedrijven maakten met hun ludieke presentaties veel goed. Ze kregen twintig keer twintig seconden om hun verhaal te doen en daarna kon de zaal vragen stellen.

Raymon Koggel vertelde hoe hij op zijn zestiende voor zichzelf begon met het bedrukken van t-shirts. Hij koos bewust voor Nieuwleusen als vestigingsplaats, omdat daar geen reclamebureau zat en hij op het industrieterrein tussen de bedrijven zat die zijn producten wel konden gebruiken. Hoewel zijn boekhouder soms gruwelde van zijn risicovolle stappen en hij niet gemakkelijk naar anderen luistert, heeft een coach hem toch op een andere manier naar zijn ondernemerschap laten kijken. Nu, dertien jaar verder, luistert hij nu toch naar zijn teamleden, die zijn doorgaans wilde ideeën op een goede manier kanaliseren. Inmiddels print hij niet zelf meer, maar bedenkt en verkoopt hij vooral, omdat hij daar sterk in is.

Marianne Maat maakt met haar collega Lucien producten op het gebied van wonen onder het motto ‘slow living’. Ze leveren over de hele wereld en willen op een duurzame, bewuste manier leven. Vlas en linnen zijn belangrijke textielsoorten in hun collectie, en andere natuurlijke producten. Veel producten maken de vrouwen zelf, na bestelling en winkel en studio lopen door elkaar. Ze zijn nu bezig om van afval weer nieuwe producten te maken.

Erdy Jansen vertelde dat technologische innovatie de grote prioriteit is van het familiebedrijf Morrenhof-Jansen. Het bedrijf telt 150 medewerkers en 29.000 klanten. “Onze mensen zijn het belangrijkst,” zegt Erdy. Nu de markt weer aantrekt, is het lastig om goed geschoold personeel te vinden. Daarom leiden ze zelf statushouders op in hun eigen school binnen het bedrijf. “Die mensen hebben zo’n doorzettingsvermogen. Eén werknemer is zelfs met de ambulance van de bouw gehaald omdat hij niet tegen de enorme kou kon. Maar toch gewoon doorwerken.”

Driekwart jaar geleden kwam het idee voor een symposium opborrelen bij ZP Dalfsen, vertelde Marieke Janus. Samen met Wilma Nijboer, Frank Hogenkamp, Leontien Hommels en Paulien Tempelman ging ze voorbereiden. Bijna alle ondernemers hebben wel behoefte om elkaar te zien en te spreken. Wanneer is een ander succesvol? Dat hangt af van visie en lef en zo werd dat het thema van het symposium. In de voorbereiding werd een open oproep gedaan naar de ondernemers over hun visie en lef. Videoproductie bureau Café Noir van Dalfsenaar Frank Hogenkamp heeft daarvan een aansprekend filmpje gemaakt waarin verschillende ondernemers figureren.

Foto: er was natuurlijk ook tijd voor de ondernemers om onderling van gedachten te wisselen.

Foto's bij dit bericht: